Je kent het wel. Je zit achter je laptop met je net-vers-gezette groene jasmijnthee. Je hebt je laptop aan de lader en je telefoon op stil gezet. Je zet een wekker voor 25 minuten (hallo Pomodoro techniek), zodat je niet afgeleid kan worden. Hoppa. Tijd om te knallen voor je teksten!
Er is alleen één probleem: er komt geen woord op papier. Je probeert alle motivatie uit je kleine teen te persen, maar je weet gewoon niet waar te beginnen. Help! Hoe schrijf ik een pakkende tekst?
Het is oké, je bent niet alleen. Veel mensen vinden het lastig een duidelijke en pakkende tekst te schrijven. Het verhaal zit zo goed in je hoofd, maar het uitdrukken in woorden is lastig. Waar begin je? Hoe zorg je dat je boodschap overkomt? En misschien het belangrijkste: hoe zorg je dat je potentiële klant geïnteresseerd is?
Een duidelijke en pakkende tekst schrijven is lastig, maar met een paar tips kom je een heel eind. Hieronder heb ik 8 stappen beschreven die je helpen een duidelijke, maar ook volledige tekst te schrijven.
8 stappen naar een duidelijke en pakkende tekst
- Verzamel informatie. Probeer eerst alle (ja echt, álle) informatie te verzamelen/op te schrijven die je nodig hebt voor je tekst.
- Schrijf alles op wat in je opkomt. Na alle informatie te hebben verzameld begin je met schrijven. Gewoon, hup. Alles schrijven wat in je opkomt.
- Schrappen, schrappen en schrappen. Ga vervolgens stukken tekst schrappen die je niet nodig hebt. Houd je tekst zo kort mogelijk, maar houd de tekst ook helder. Gooi alle lange bijzinnen die je op school hebt geleerd even over boord. Begin je zin gewoon met “maar” als dat lekker klinkt.
- Check je doelgroep. Voor wie schrijf je eigenlijk? Grote kans dat een doelgroep van 5 tot 12 jaar het woord “desalniettemin” nog nooit heeft gezien. Gebruik dus taalgebruik dat aansluit bij je doelgroep
- Schrijf actief. Niemand wordt gelukkig van teveel voltooid deelwoorden. Dus niet: je zal gaan schrijven. Dus wel: je schrijft…
- Gebruik GEEN jargon (tenzij je schrijft voor mensen in het vakgebied). Please. Niemand weet wat een distale radiusfractuur is, maar iedereen weet wel wat een gebroken pols is ;).
- Gebruik beeld om je boodschap te versterken. Dit kan met bijpassende afbeeldingen of illustraties.
- Zet je lezer aan tot actie. Schrijf een call-to-action: wat wil je dat je potentiële klant doet na het lezen van je tekst?
Zo. Je tekst is in de basis een goede, duidelijke tekst voor jouw doelgroep. Geen zin om dit zelf toe te passen? Of zie je door de bomen het bos niet meer? Je weet me te vinden!